Välkommen till Kurt Wiklanders hemsida Hem Lyssna på Kurt Wiklanders musik Konserterbjudanden Kurser och föredrag Opuslista Diskografi Recensioner Biografi Kontakta Kurt Wiklander Länkar


Ur Fanfare USA, Nov./Dec. 1995

BIS - CD 659

Kurt Wiklander’s music is solidly constructed, with an ease of melodic line so endemic to Nordic composers.

Serveral of these works particularly struck me:
Toccata on the Easter Introitus (1983) gains in power from combining a Gregorian theme augmented in the pedal with a contrapuntal reworking of the chorale Christ is Risen in the descant.
Fantasia for cello and organ (1986) is a gorgeous work, with a theme reminiscent of the haunting cantilena melody of the final movement of Gösta Nystroem’s Sinfonia Concertante for cello and orchestra.
Four Miniatures is a remarkably compact, less-than-seven-minute, four-movement symphony, and
Scherzo Ostinato (1985) fashions the multidevelopments of an opening motif into a rousing way to spend five minutes of one’s listening life.
There are som organist friends of mine to whom I especially want to introduce this final piece.

The performances are impeccable; the sound is exellent, though the cellist sounds as though he’s coming from the back of the room.
The organ of Ytterby Church, north of Gothenburg, sounds fine - chosen for this recording because of its compromise in being a smaller organ that is both better suited to the chamber pieces and yet capable of the fuller cathedral sound needed for the solo pieces.

A winning CD of appeal to both listeners and organ professionals.

Stephen Ellis
  Övriga pressklipp

Kyrkomusikernas tidning
Lars Angerdahl angående utgivningsdebuten 1985 med
Scherzo ostinato på Gehrmans:
”Kurt Wiklander lär ju vara en duktig organist, men jag har inte träffat på någon komposition av honom tidigare. Om detta stycke är det först publicerade så tar vi gärna emot fler.Det tio sidor långa stycket är roligt och lekfullt och uppskattas säkert av publiken”.

Orgelforum
Dag W Edholm:
Göteborgstonsättaren Kurt Wiklanders orgelmusik är väl värd att lyftas fram. Hans “Toccata över påskdagens introitus” är storslagen musik med katedralkaraktär.

Kyrkomusikernas tidning
Per Thunarf:
”Kurt Wiklander, som är organist i Tanum har gjort ett lyckokast med sitt Scherzo ostinato, ett tacksamt och spirituellt stycke utgivet på Gehrmans musikförlag”.

Lübecks domkyrka
”Wiklanders Scherzo ostinato visade sig vara ett konsertstycke av allra högsta klass. Den talrika publiken tackade med hjärtliga applåder”.

Marburg
”Konsertens höjdpunkt utgjordes av Regers op.127: ett stort
tredelat verk med en speltid på nära en halvtimma... Wiklander klarade detta interpretatoriska kraftprov med bravur. Han lyckades att noggrant återge Regers klangintensioner och uppnå klarhet och genomskinlighet. En fysiskt enorm prestation som dock på intet sätt överträffade det andliga. Högsta betyg!”

Norrköping, orgelfestival med riksradioinspelning
”Med en teknik utöver det vanliga och god gestaltningsförmåga parad med konsten att fantasifullt registrera en orgel fångade Wiklander sin publik”(orgelkonsert med egen musik).

Växjö
”Brodén accompagnerades av pianisten och kompositören Kurt Wiklander som i programmet uppträdde även som sensibel solist och kunnig kåsör... Efter W. Peterson-Bergers kända pianostycke Vid Frösö kyrka, spelad med rika nyanser, framförde kvällens pianist Franz Liszts stora Dantesonat. Det gjorde han med bra teknik i lagom snabbt tempo och med stora dynamiska variationer... Den mycket njutbara kammarmusikaliska kvällen avslutades med Kurt Wiklanders stämningsfulla och ur barndomsminnen inspirerande Nordisk fantasi för gitarr och piano, framförd med känsla för klangnyanser och färger”.

Flensburgs orgeldagar
”Med Liszts stora Fantasi och fuga över koralen ”Ad nos ad salutarem undam” inspirerade den svenske orgelvirtuosen Kurt Wiklander åhörarna i St. Marien till spontana långt utdragna applåder. Wiklander spelade denna musikaliska mastodontmålning symfoniskt och utnyttjade skickligt Marcussenorgelns rika klangmöjligheter”.

Mönchen Gladbach. (Ur Göteborgsposten)
”Kurt Wiklander framträdde vid en konsert tillsammans med en vokalensemble från orten. Konsertens höjdpunkt blev enligt samstämmiga recensioner Wiklanders interpretation av Reubkes virtuosa orgelsonat”.

Köln
”Förvisso var Wiklanders orgelkonsert under Kölns orgeldagar en höjdpunkt. Redan i den virtuosa fantasian av en anonym barocktonsättare fångade den svenske gästen åhörarnas intresse med sin övertygande och säkra gestaltning”.